Ze bespreekt met net zoveel kennis van zaken de onderwerpen die spelen met de teammanager, als dat ze aanschuift bij bewoners in de woonkamer. Als regieverpleegkundige werkt ze in dualiteit met de teammanager en vervult ze een coachende rol. En dat is helemaal op het lijf geschreven van Suzanne Smit, die zich met veel enthousiasme inzet voor kwalitatieve zorg én voor het werkplezier van haar zorgende collega’s. Zo ziet haar afwisselende werkdag eruit.
“Ik werk op twee locaties: de Schakel in Spanbroek en Villa Sweelinckhof in Wognum. Vandaag start ik in Spanbroek, waar ik met de teammanager doorneem wat de stand van zaken is op deze locatie. Zijn ons dingen opgevallen? Zijn er bepaalde bijzonderheden die spelen? En wie gaat dit oppakken en ook: wat is hiervoor nodig? In mijn baan bevind ik me tussen de werkvloer en het management. Ik signaleer, ik vraag door en zoek naar de juiste benadering of oplossing. Alles om de zorg kwalitatief te verbeteren voor onze bewoners.”
“De affiniteit met de bewoners is groot. Ik geniet ervan om even een praatje met ze te maken. ‘Hoi Kees, hoe gaat het?’ Voor je het weet heb je een gezellig praatje. De locaties waar ik werk zijn kleinschalig. Ik ken alle bewoners bij naam. Zo leuk!”
“Ik heb een afspraak met vijf collega’s. Elk zorgteam heeft eigen aandachtsgebieden. Door middel van maandelijkse thema’s proberen we allerlei onderwerpen die aan ons werk raken, op een laagdrempelige manier aan bod te laten komen. Voor de maand april staat ‘Hygiëne’ op de planning. We bespreken hoe we dit willen aanpakken. We verzamelen leuke weetjes en ideeën waardoor collega’s voor zichzelf of als team alles rondom hygiëne weer eens onder de loep kunnen nemen. Andere onderwerpen voor de komende maanden zijn onder meer onbegrepen gedrag, ergonomisch werken, mondzorg en palliatieve zorg. Door dit op speelse wijze te brengen, kom je ook te weten waar de andere collega’s in de verzorging hulp bij nodig hebben of wat ze graag anders zien.”
“Ik schuif graag letterlijk aan de keukentafel aan bij de groepen. Gewoon met mijn laptop. Fijn om onder de bewoners te zijn, maar ook om gemakkelijk in gesprek te raken met mijn collega’s. Zo hoor je nog eens wat, waar we wellicht een volgende keer aandacht aan kunnen besteden. Werkplezier vinden we heel belangrijk. Daarom kijken we kritisch naar regeltjes. Die zijn er genoeg gemaakt, maar zijn ze nog zinvol en nodig?”
“De focus ligt voor mezelf tijdens dit uur op het verder ontwikkelen van onze werkwijzen. Ik ben veel op ‘mijn’ locaties, maar werk ook Omring-breed. Eenduidig beleid en handelen is belangrijk. Dit doe ik natuurlijk niet alleen: ik werk hierin samen met kwaliteitsverpleegkundigen, directie en andere collega’s. Dit is een voortschrijdend proces om de zorg kwalitatief te blijven verbeteren op alle locaties, voor alle bewoners.”
“Ik bereid me voor op de bijeenkomst van morgen. Bij Omring werken nu rond de dertig regieverpleegkundigen die ‘Kwaliteit’ als aandachtspunt hebben. We komen regelmatig bijeen om ervaringen uit te wisselen en onze aanpak te bespreken. We nodigen hierbij ook deskundigen uit om bepaalde onderwerpen uit te diepen. We voelen een gezamenlijke verantwoordelijkheid, dat is héél fijn.”
“Binnen mijn functie heb ik een aantal vaste taken, maar veel gebeurt ook ad hoc. Dat geeft veel mogelijkheden, veel afwisseling en verantwoordelijkheid. Dit past bij mij. Ik ben van mezelf heel enthousiast en dit breng ik graag over op mijn collega’s. Ik geef ze graag die boost in hun dagelijkse routines, wil ze triggeren om de uitdaging in hun werk te blijven zien, het aantrekkelijk te maken. Mensen helpen, is wat mij elke dag de voldoening geeft. De bewoners én de collega’s. De afsluiter van mijn dag is even een coachend gesprek met een nieuwe collega. Ook Omring als organisatie neemt ons serieus. Je kunt hier alle kanten op met veel kansen om je verder te ontwikkelen. We bereiden ons voor op zorg die in de toekomst nog veel complexer gaat zijn. En ons gezamenlijke doel is de kwaliteit hierbij op een hoog peil te houden.”
Stuur een bericht via het