Eigen initiatief wordt gewaardeerd binnen Omring. Daar kan Janna Sterkenburgh (31) over meepraten. “Sinds februari werk ik bij Omring als zorgconsulent. Voor drie woonzorglocaties beheer ik de wachtlijst. Daarvoor heb ik veel contact met de locaties. En natuurlijk ook met toekomstige bewoners en hun naasten. Ik adviseer, begeleid en help de families. Bijvoorbeeld bij het regelen van de verhuizing naar een Omringlocatie.
Onlangs kreeg Janna een idee. “Ik werk nog niet zo lang bij Omring en wil veel leren. Ik was vooral benieuwd: hoe is het om op een woonzorglocatie te wonen? Daarom dacht ik: ik wil weleens logeren bij Martinus. Dan weet ik nog beter wat er speelt. Ik vond het wel spannend. Wat als de locatiemanager mijn idee gek zou vinden? Maar ze was gelijk enthousiast. En Sandra, mijn eigen manager, ook.”
Na haar werk op maandag kwam Janna naar Medemblik met haar tas met slaapspullen. “Ik kon twee nachten slapen in een logeerkamer die vrij was. Overdag moest ik gewoon werken, maar verder heb ik meegedraaid met de bewoners. Ik heb geprobeerd om de rol van een bewoner aan te nemen. Hoe is het om hier te wonen? Zoeken ze elkaars gezelligheid op? Hoe smaakt het eten?” Op maandagavond stond er koolraap op het menu. “Oud-Hollandse kost. Ik had het nog nooit gegeten, maar
het was heel lekker. Op de buurt – de afdeling – waar ik sliep, bleef het na het eten heel gezellig. Een clubje dames keek samen Expeditie Robinson, met een wijntje erbij. Heel huiselijk. Zoals ze vroeger misschien ook met hun gezin tv keken. Op een andere afdeling zochten bewoners meer hun eigen appartement op.”
“Zulke dingen zijn heel waardevol om te weten”, vervolgt Janna. “Stel: ik ga voor een nieuwe bewoner een goede plek zoeken. De één is heel sociaal, een ander juist liever op zichzelf. Nu weet ik beter waar iemand op zijn plek zal zijn. Deze ervaring helpt me om mensen beter voor te lichten en de juiste verwachtingen te scheppen. Als ik cliënten en hun familie adviseer, weet ik nu hoe het er echt aan toegaat.” Als zorgconsulent helpt Janna niet alleen nieuwe bewoners aan een “Zo’n ‘live’ praatje is toch anders dan over de telefoon” passende plek. “Het komt ook voor dat huidige bewoners meer zorg nodig hebben. Dan regel ik dat de WLZ-indicatie wordt aangepast. Dat doen we op basis van informatie uit het dossier. Maar het gaat makkelijker als je de bewoner zelf kent.”
Janna en haar collega-zorgconsulenten willen zich meer laten zien op de locaties. Met deze logeerpartij als uniek extraatje. Het was een belevenis, met veel leuke contacten. Ik had hiervoor een verhuizing gepland voor een nieuwe bewoner. Tijdens het logeren kwam ik de zoon tegen. Die was net de kamer aan het inrichten. Daar ben ik even binnengewipt. Zo’n ‘live’ praatje is toch anders dan over de telefoon.” Wat haar het meest zal bijblijven? “De persoonlijke gesprekjes met bewoners. Ik kom uit Friesland, net als één van de bewoners. We hebben samen gezellig gepraat in het Fries. De zorgcollega’s zagen hem helemaal opbloeien. Hij had waarschijnlijk al jaren geen Fries meer gesproken. Een klein gesprekje, even aandacht. Dat kan zoveel betekenen”, besluit Janna, die voorheen bij een notaris, bank en verzekeraar werkte. “Maar ik zocht meer voldoening in mijn werk. Ik wilde graag meer sociale contacten met mensen.” Die voldoening heeft ze in haar huidige werk gevonden. “Ik neem de tijd voor de cliënt en hun naasten, ga het gesprek aan en help ze met van alles. Ik vind het fijn dat ik kwetsbare ouderen en hun families kan helpen.