Mariska Makkes (42) stond 25 jaar in een winkel. “Tot ik ineens dacht: ik heb nog 25 jaar werken voor de boeg. Dan wil ik doen wat ik écht leuk vind.” En dus ruilde ze de bakkerij in voor een nieuwe carrière in de zorg. “Bij Omring is veel mogelijk.”
Afgelopen februari kon de vlag uit bij Mariska. Met goede resultaten behaalde ze haar diploma voor helpende plus. “Vanuit Omring kreeg ik de mogelijkheid om de tweejarige in één jaar te doen. Dat was best pittig. Helemaal omdat ik 25 jaar niet meer naar school was geweest. Maar ik ben blij dat ik het heb gedaan. Als helpende plus haal ik nu echt voldoening uit mijn werk. Het thuisfront zegt: je komt vrolijker thuis, je bent enthousiast en dit werk past echt bij je.”
Datzelfde thuisfront had Mariska een jaar eerder aangespoord om te gaan voor haar droom: een baan in de zorg. “Ik heb een open sollicitatie met een motivatiebrief gestuurd naar de afdeling Recruitment van Omring. Al snel nam Michiel Wassenaar, regiomanager Thuiszorg, contact met me op. Hij nodigde me uit voor een kennismakingsgesprek.”
De gedreven en sociale Mariska bleek bij Omring te passen. En andersom. “Ik had meteen een goed gevoel bij de organisatie. De kernwaarden van Omring spreken me erg aan. Vooral het samen doen. In de praktijk merk ik dat het ook echt zo is. In ons team doen we het samen, iedereen helpt elkaar.”
Mariska’s team, dat is thuiszorgteam Bovenkarspel. Tijdens haar opleiding werkte ze hier als leerling helpende plus. “Ik had een contract van 24 uur bij Omring. Daarnaast had ik één dag in de week school. Het hele jaar heb ik veel hulp gehad van mijn collega’s. Bijvoorbeeld als ik voor mijn opleiding een werkstuk over medicatie moest maken. Of als ik een vraag had hoe ik iets kon aanpakken bij een cliënt. Mijn werkbegeleider was ook top. Ik kon haar altijd bellen.”
Nu haar opleiding is afgerond, werkt Mariska als gediplomeerd helpende plus. “Gelukkig kon ik blijven werken bij thuiszorgteam Bovenkarspel. Wat er verder op mijn pad komt, dat zie ik de komende jaren wel. Misschien wil ik in de toekomst een opleiding doen tot verzorgende IG. Of misschien overstappen van de thuiszorg naar een woonzorglocatie. Bij Omring is veel mogelijk, daar ben ik heel blij mee.”
Was het een grote overstap, van de bakkerij naar de zorg? “Ik denk dat ik behulpzaam en vriendelijk ben en goed kan communiceren. Die eigenschappen komen bij beide banen goed van pas. Een groot verschil is dat het contact met klanten in de winkel vaak kort en haastig is. In de zorg bouw je echt een band op met cliënten. Tijdens het douchen of wassen neem ik ook de tijd voor een praatje. Het sociale aspect is heel belangrijk. Helemaal in deze coronatijd. Ik merk dat bij sommige cliënten de eenzaamheid flink opspeelt. Dan zeggen ze als ik langskom: ik ben zo blij dat ik weer iemand zie.”
Het mooiste aan haar werk? “Dat ik mensen kan ondersteunen bij hun verzorging, als ze dit zelf niet meer kunnen. Ook medicatie aanreiken hoort bij dit werk, net als het verzorgen van lichte wonden. Denk bijvoorbeeld aan schaafwonden. Voor complexere wonden neem ik contact op met de verzorgende IG of wondverpleegkundige.”
Ja, vindt Mariska, helpende plus is een prachtig vak. “Ik ben trots op mezelf, dat ik na 25 jaar retail het roer heb omgegooid. Ik kijk uit naar 25 mooie jaren in de zorg!”